piątek, 26 listopada 2010

Sok z cebuli - tylko dla twardzieli

Dziś po "krótkiej" przerwie coś nietypowego. Postanowiłem wycisnąć sok z cebuli.

Wskaźniki wydajności
Pod nóż poszły 3 średnie cebule o łącznej masie 439 g. Po obraniu wyschniętej otoczki zostało mi 419 g warzyw, z czego wycisnąłem 268 g soku o objętości 260 ml (gęstość ok 1,03 g/ml). Wskaźniki:
  • wydajność brutto wynosi 592 ml/kg (260ml/0,439kg), lub procentowo 59,2%,
  • wydajność netto wynosi 621 ml/kg (260ml/0,419kg), lub procentowo 62,1%,
  • zapotrzebowanie brutto wynosi 1,68 kg/l (0,439kg/260ml)
  • zapotrzebowanie netto wynosi 1,61 kg/l (0,419kg/260ml),
Po wyciśnięciu zostało sporo pulpy - 125 g. Ale się nie przejąłem bo zużyłem ją do duszonego mięsa na obiad.

Wskaźniki pracochłonności
Robienie soku z cebuli to bardzo emocjonujące i wzruszające zajęcie. Można sobie popłakać. Po kilku minutach obierania (3m 25s) mycia i krojenia (1m 30s) jeszcze się trzymałem. Natomiast po minucie (równo 1m 00s) wyciskania już łezka mi się w oku kręciła. Jednak wzruszenie nie odebrało mi bystrości umysłu (złośliwi twierdzą, że odebrało mi ją już dawno temu). Zdążyłem wszystko zapisać i wyliczyć:
  • pracochłonność częściowa wyniosła 22m 45s / l (5m 55s/0,260l)
  • pracochłonność całkowita - sokowanie ze sprzątaniem 32m 25s / l
Sok nie zabiera dużo czasu ale od krojenia cebuli łzawią oczy. Ostrożnie spróbowałem łyżeczkę tego trunku i dostałem niezłego kopa. Istna esencja cebulowa, gorzka i ostra. Nie wyobrażam sobie wypicia szklanki tego "soku". Dlatego tez w tytule umieściłem zdanie "tylko dla twardzieli". Sok na pewno się nie zmarnuje bowiem mam co do niego plan - o czym napiszę wkrótce.

Wartości odżywcze
Wartości dotyczą 100 g owoców Źródło: Amerykańska baza składników odżywczych, World Healthiest Foods
  • Kalorie - 40
  • Woda - 89,11 g
  • Białko - 1,10 g
  • Tłuszcz - 0,1 g
  • Węglowodany - 9,34 g (z czego cukry to 4,24 g)
  • Błonnik - 1,7 g
  • Betakaroten - 1 µg
  • Witamina A - 2 IU
  • Witamina B1 (tiamina) - 0,046 mg
  • Witamina B2 (ryboflawina) - 0,027 mg
  • Witamina B3 (witamina PP, niacyna) - 0,116 mg
  • Witamina B5 (kwas pantotenowy) - 0,123 mg
  • Witamina B6 - 0,120 mg
  • Witamina C - 7,4 mg
  • Witamina D - 0 mg
  • Witamina E - 0,02 mg
  • Witamina K - 0,4 µg
  • Sód - 4 mg
  • Potas - 146 mg
  • Wapń - 23 mg
  • Fosfor - 29 mg
  • Magnez - 10 mg
  • Żelazo - 0,21 mg
  • Cynk - 0,17 mg
  • Miedź - 0,039 mg
  • Mangan - 0,129 mg
  • Selen - 0,5 µg
  • Fluor - 1,1 µg
  • Chrom - 15.5 µg
  • Molibden - 5 µg
  • Foliany (witamina B9, kwas foliowy) - 19 µg

Zastosowanie
Cebula ma bardzo mało kalorii natomiast jest cennym źródłem witamin oraz makro i mikroelementów. Swą wysoką wartość odżywczą zawdzięcza substancjom czynnym takim jak olejki lotne, pektyny i flawonoidy. Zawiera krzem i wapń konieczny do budowy i wzmocnienia kości. Dzięki siarce, potasowi i jodowi cebula ma właściwości antytoksyczne i przeciwzapalne. Zawarty w cebuli chrom pomaga kontrolować ilość cukru we krwi a mangan i molibden wspierają aktywację enzymów.

Cebula jest pomocna w leczeniu przeziębień dzięki zawartości łatwo przyswajalnej witaminy C i A. Wykazuje właściwości bakteriobójcze dzięki składnikom lotnym (fitoncydom), uwalniającym się podczas krojenia lub miażdżenia cebuli oraz związkom nielotnym znajdującym się w miąższu, które zawierają siarkę. Usuwa nadmiar wody z organizmu, ma działanie moczopędne co wykorzystuje się przy leczeniu infekcji dróg moczowych i zaburzeniach w oddawaniu moczu. Pobudza perystaltykę jelit, zapobiega rozszerzeniu się procesów gnilnych w jelitach, eliminuje gazy i regulujący stolec.

Cebula jest bogatym źródłem flawonoidów, w tym kwercetyny, która obniża ryzyko wystąpienia zawału serca, ma korzystny wpływ na szczelność i elastyczność naczyń krwionośnych i neutralizuje wolne rodniki. Zapewnienie dużej podaży kwercetyny w diecie zapobiega powstawaniu zakrzepów a nawet rozpuszcza już istniejące, może mieć wpływ na redukcję ryzyka arteriosklerozy (miażdżycy).

Świeży sok stosuje się przy nieżycie jelit i żylakach (również żylakach odbytu), niszczy robaki przewodu pokarmowego, zwłaszcza owsiki. Fitoncydy ze startej cebuli wdycha się przy leczeniu anginy, nieżytów nosa, oraz przy leczeniu ropni płuc. Sok z cebuli z miodem (i czosnkiem) pije się przy leczeniu kaszlu, zapalenia oskrzeli i kokluszu.

Cebula stosowana zewnętrznie w formie okładów łagodzi stany zapalne, ropne zmiany, pęknięcia skóry i przyspiesza gojenie się ran. Przy opatrywaniu skaleczeń stosowano błonkę oddzielającą warstwy cebuli (jest aseptyczna – nakładano ją bezpośrednio na skaleczenie). Przekrojona połówka cebuli uśmierza pieczenie po ukąszeniu owadów, takich jak: komar, pszczoła, osa. Wyciąg z cebuli może posłużyć także do przyrządzania preparatów do pielęgnacji włosów. Zawarta w nich siarka pochodząca z olejku lotnego cebuli, ogranicza przetłuszczanie się włosów.

W przeciwieństwie do innych warzyw cebulę nie jest łatwo pozbawić właściwości zdrowotnych. Podczas obróbki cieplnej nie traci wartości leczniczych. Zarówno smażona na oleju, uduszona czy gotowana - nadal jest lekarstwem. Źródła: Wikipedia (EN), Zdrowie ze spiżarni, Cebula na postumencie, Naturalna medycyna, World Healthiest Foods (EN)

Mam w gardle gulę,
więc jem cebulę
i się nie przejmuję,
że oddechem szokuję.

10 komentarzy:

  1. Czasem piję sok z cebuli i jem czosnek. Te dwa warzywa są ze sobą spokrewnione i oboje mają silne właściwości bakteriobójcze. Mówi się (badania to chyba potwierdzają), że osoby jedzące regularnie czosnek i cebule nie przeziębiają się oraz rzadziej chorują na raka.

    OdpowiedzUsuń
  2. No dobra.. nie rozumiem. Po co wyciskać sok z cebuli jak można dodać cebulę sporą do gotowania i już? U nas mama ro bi syrop z cebuli zasypując ją cukrem i jest dobre:)

    Czosnek jem nieomal nałogowo, nie wiem czy jest cudownym lekiem ale po prostu uwielbiam///

    Tylko kurcze, nawet ja nie wycisnęłabym soku z cebuli czy czosnku. Już lepiej zjeść sobie surową w sałatce:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Może ten soczek trzeba posłodzić i będzie syrop z cebuli?
    A może go z mieszać z jakimś słodkim owocem i się zabije ten smak.

    OdpowiedzUsuń
  4. @Tomek: Dokłądnie oba warzywa należą do tej samej rodziny czosnkowatych i mają zbliżone właściwości

    @Atria: Witam. Odpowiem pytaniem na pytanie: a po co w ogóle wyciskać sok z owoców/warzyw jak można je jeść samemu? Chyba dlatego że lepiej smakuje, można "wypić" więcej owoców niż zjeść. Soku z cebuli nie wyciskam zazwyczaj ale potrzebny mi jest do czegoś no i na blogu o sokach nawet taki dziwny sok ma swoje miejsce.

    @ujemny - można i to i to.

    OdpowiedzUsuń
  5. Sok z cebuli, w ogóle sama cebula w róznego rodzaju postaciach jest mi znana od małej dziewczynki;-), ale nigdy bym nie wpadła na pomysł żeby w wyciskarce ją wycisnąć ;-). Sokomaniaku co robisz z sokiem? Pijesz sam, bez dodatków? Łyżeczką?

    OdpowiedzUsuń
  6. Cebulę lub jej kawałek, i ząbek czosnku lubię dodawać gdy robię sok z buraka lub innych warzyw.
    Trzeba tylko nie dać za dużo, żeby zapach nie był zbyt intensywny. Aha... i koniecznie cytrynę.

    Cebula jest pomocna również w leczeniu hemoroidów.
    Rozgotowana na papkę, nasączyć nią tampon ... i do pupy, .... nitka tamponika ma wystawać na zwnątrz.

    OdpowiedzUsuń
  7. mówisz że ten sok da się pić to dobrze bo u mnie w lodówce czeka cebula i tak szukam po necie kto już coś z niej robił

    OdpowiedzUsuń
  8. no dobra zrobiłem sok marchewkowo - cebulowy na 1 szklankę 1,5 młodej dużej cebuli białej i jakieś 4 średnie marchewki. Sok ma ostry smak, ale wchodzi dobrze od razu pół szklanki poszło zaraz dopiję resztę.

    OdpowiedzUsuń
  9. @blog - gratulacje. Ja swojego soku cebulowego nie piłem tylko zrobiłem z niego syrop na kaszel o czym piszę w kolejnym poście.

    OdpowiedzUsuń
  10. Właśnie wypiłam sok z dużej cebuli 5 marchwi i jabłka myślałam że kiszki mi popali tak piekło

    OdpowiedzUsuń

Reklama

Spodobał Ci się wpis i chcesz być informowany o nowych postach? Zostań stałym czytelnikiem i dołącz do kanału RSS. Najprościej jest to zrobić używając czytnika RSS Dodaj do Google (trzeba mieć konto/email Google). Czym jest RSS wytłumaczy Ci Wikipedia.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Dodaj do