wtorek, 18 stycznia 2011

Koktajl / szejk bananowy

Tym razem coś z zupełnie innej beczki... A może raczej nie z beczki tylko z blendera (zdjęcie w prawej kolumnie) - koktajl bananowy. Choć na zdjęciu raczej nie wygląda zbyt "bananowo" to smakował wspaniale.

Przepis
Składniki:
  1. 2 banany
  2. pół litra mleka
Wykonanie:
  1. podnieść wieko dzbanka
  2. wrzucić banany
  3. wlać mleko
  4. przykryć dzbanek pokrywką - WAŻNE
  5. zmiksować
  6. w przypadku pominięcia pkt 4 - umyć ściany, sufit i podłogę
Wydajność i pracochłonność
Nie ma co się rozpisywać. Z banana soku się nie wyciśnie można zrobić tylko papkę lub koktajl. Tak więc wydajność netto wynosi 100%. Wydajność brutto trochę mniej bo odrzucamy skórkę.

Robienie koktajlu poszło tak szybko, że nie zdążyłem zmierzyć czasu. Obranie bananów - parę sekund, wlanie mleka parę sekund, miksowanie - może z pół minuty. Byłoby idealnie gdyby nie trzeba było myć dzbanka ale i tak robi się to znacznie szybciej niż mycie wyciskarki.

Wartości odżywcze
Wartości dotyczą 100 g owoców Źródło: Amerykańska baza składników odżywczych
  • Kalorie - 89
  • Woda - 74,91 g
  • Białko - 1,09 g
  • Tłuszcz - 0,33 g
  • Węglowodany - 22,84 g (z czego cukry to 12,23 g)
  • Błonnik - 2,6 g
  • Betakaroten - 26 µg
  • Witamina A - 3 µg (64 IU)
  • Witamina B1 (tiamina) - 0,031 mg
  • Witamina B2 (ryboflawina) - 0,073 mg
  • Witamina B3 (witamina PP, niacyna) - 0,665 mg
  • Witamina B5 (kwas pantotenowy) - 0,334 mg
  • Witamina B6 - 0,367 mg
  • Witamina C - 8,7 mg
  • Witamina D - 0 mg
  • Witamina E - 0,01 mg
  • Witamina K - 0,5 µg
  • Sód - 1 mg
  • Potas - 358 mg
  • Wapń - 5 mg
  • Fosfor - 22 mg
  • Magnez - 27 mg
  • Żelazo - 0,26 mg
  • Cynk - 0,15 mg
  • Miedź - 0,078 mg
  • Mangan - 0,270 mg
  • Selen - 1 µg
  • Fluor - 2,2 µg
  • Foliany (witamina B9, kwas foliowy) - 20 µg
Zastosowanie
Banany są bogate w węglowodany, najpierw pod postacią skrobi, która w miarę dojrzewania owoców rozbija się na cukry takie jak fruktoza, glukoza i sacharoza. Zawierają znaczne ilości beta-karotenu, witamin z grupy B, głównie witaminę B6 (28% dziennego zapotrzebowania) a także witaminę C. Gruba skórka bananów zapewnia im właściwą ochronę, dlatego też jedząc banany możemy być pewni tego, że witaminy nie ulegają zniszczeniu. Banan jest także bogaty w minerały. Potas (8% dziennego zapotrzebowania) reguluje ciśnienie krwi i gospodarkę wodną. Magnez i selen chronią przed chorobami serca.

Okazuje się, że nawet skórka jest jadalna. Można ją zjeść na surowo lub ugotować. Trzeba jednak pamiętać, by wcześniej dokładnie umyć owoc.

Banany to podróżnicy. Zrywa się je przed osiągnięciem dojrzałości gdy skórka jest jeszcze zielona. Transportuje się je do portu w chłodniach by powstrzymać wydzielaniem etylenu, naturalnego środka powodującego ich dojrzewanie. Dzięki temu można je przechowywać i transportować przez 3-4 tygodnie w temperaturze 13 °C. Aby nie popsuły się w transporcie banany spryskiwane są toksycznym środkiem grzybobójczym – tiobenzadolem. Po przybyciu na miejsce przeznaczenia banany trafiają do dojrzewalni - miejsca gdzie umieszczane są w temperaturze 17 °C i traktowane etylenem o niskim stężeniu. Gdy dojrzeją po kilku dniach rozwożone są do miejsca sprzedaży.

I jeszcze polecam zajrzeć na stronę The Impacts of Banana Plantation Development in Central America (po angielsku) by uświadomić sobie jaki wpływ na środowisko mają plantacje bananów i jak intensywnie są nawożone i pryskane. "Herbicides are used to keep the ground free of vegetation.". "Aerial applications of fungicides are done up to 50 times a year", "workers apply fungicides and disinfectants such as formaldehyde to the fruit to protect it during shipment." No ale chyba tak jest ze wszystkim ...

Gdy energii poziom zerowy zrób sobie koktajl bananowy!

Reklama

Spodobał Ci się wpis i chcesz być informowany o nowych postach? Zostań stałym czytelnikiem i dołącz do kanału RSS. Najprościej jest to zrobić używając czytnika RSS Dodaj do Google (trzeba mieć konto/email Google). Czym jest RSS wytłumaczy Ci Wikipedia.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Dodaj do